Σάββατο 10 Δεκεμβρίου 2011

«Στημένος; Θα ήμουν βλάκας...»


Ο Σπύρος Τρύφωνας, ο άνθρωπος που ακύρωσε το γκολ του Κατσουράνη στο περσινό ντέρμπι Ολυμπιακού-Παναθηναϊκού έλυσε τη σιωπή του μετά από 10 μήνες για τη στιγμή που σημάδεψε το περσινό πρωτάθλημα.
Ο Σπύρος Τρύφωνας, ο βοηθός του Καλόπουλου στο περυσινό ντέρμπι του Καραϊσκάκη μεταξύ των «αιωνίων» μίλησε στην εφημερίδα Goal για την απόφασή του να ακυρώσει το γκολ τουΚατσουράνη στο 83ο λεπτό του αγώνα και δίνει τις δικές του απαντήσεις, αποκαλύπτοντάς πως αυτό το λάθος παραλίγο να κοστίσει τη ζωή του παιδιού του!

Αναλυτικά η συνέντευξή του στην εφημερίδα GOAL και τον Αλέξη Πλατή:
Κύριε Τρύφωνα τη θυμάστε τη φάση;
Βεβαίως, πάρα πολύ...
Την είδατε ξανά τις επόμενες μέρες; Τί είδατε;
Τις επόμενες μέρες δεν είχα τη δύναμη και το σθένος να τη δώ. Τη φάση τη είδα ξανά το καλοκαίρι με τα μάτια μου. Μετά τον Ιούλιο...
Και;
Κοίταξε να δεις. Λόγω των κροτίδων και των αντικειμένων που έπεφταν στον αγωνιστικό χώρο αναγκάστηκα κάποια στιγμή να χάσω από τα μάτια μου τη φάση, για δύο δευτερόλεπτα, για ένα κλάσμα του δευτερολέπτου τέλος πάντων.
Και έγινε η ζημιά...
Είναι τη στιγμή που έκανε το σουτ ο Ζιμπέρτο, τον οποίο δεν βλέπω καν ως ποδοσφαιριστή γιατί υπήρχαν πολλά σώματα σε εκείνο το σημείο. Δεν τον βλέπω τον άνθρωπο.
Άρα, δεν ξέρετε πότε ξεκίνησε η φάση...
Δεν ξέρω πότε ξεκίνησε το σουτ. Όταν βλέπω εγώ, λοιπόν, την μπάλα, την μπάλα... πρόσεξε, ο Κατσουράνης ήταν σε θέση οφσάιντ, γιατί τον κάλυπτε μόνο ο Ντουντού που ήταν πάνω στη γραμμή του τέρματος.
Γιατί σηκώσατε το σημαιάκι τότε;
Σε ένα μεγάλο ντέρμπι είναι δίκοπο μαχαίρι να πάρεις μια απόφαση για την οποία δεν είσαι σίγουρος. Επειδή όμως και άλλες φορές στην καριέρα μου με έχει βοηθήσει η τύχη και το ένστικτο, έκανα αυτό που μου έλεγε το ένστικτό μου. Και το ένστικτό μου ήταν να σηκώσω το σημαιάκι. Άπαξ λοιπόν και το έκανα, σήμαινε ότι ήμουν σίγουρος.
Τώρα που την είδατε πιο καθαρά παραδέχεστε ότι κάνατε λάθος;
Μα δεν είναι ότι εγώ δεν το παραδέχομαι. Το παραδέχθηκα όταν βγήκαμε από τα αποδυτήρια και μου είπαν έκανες λάθος. Τί να μην παραδεχθώ λοιπόν; Αφού υπάρχει μία τηλεόραση που σου δείχνει ξεκάθαρα αν έχεις κάνει λάθος ή όχι. Εγώ θέλω όμως όλους εσάς που κάνετε τους κριτές, τους φίλαθλους που ασχολείστε με το ποδόσφαιρο, να μπείτε στη θέση μου για ένα δευτερόλεπτο, στην ταχύτητα που το είδα εγώ και κάτω από τις συνθήκες που εγώ είδα τη φάση. Εκεί υπάρχουν δύο λύσεις. Οφσάιντ ή όχι. Επέλεξα την πρώτη.
Θεωρείται ότι σε ένα άλλο παιχνίδι, όχι ντέρμπι, θα γινόταν ο ίδιος ντόρος;
Ακριβώς. Η φασαρία γίνεται γιατί οι ομάδες λέγονται Ολυμπιακός και Παναθηναϊκός. Αν ήταν πιο μικρές, θα έμενα 3-4 αγωνιστικές εκτός ορισμών και θα επέστρεφα. Όπως έχει γίνει χιλιάδες φορές με βοηθούς όλα αυτά τα χρόνια και θα συνεχίσει να γίνεται. Εγώ λοιπόν, θα έλεγα το εξής: Αν ο Τρύφωνας ήταν «στημένος» σε αυτό το ματς, γιατί μου έχουν προσδώσει και αυτόν τον χαρακτηρισμό...
Τί έχετε να τους απαντήσετε;
Έχω να τους πω ότι θα ήταν πολύ βλάκας ο Τρύφωνας αν ήταν «στημένος»και περίμενε στο 83' μία τέτοια φάση, η οποία θεωρητικά είναι ξεκάθαρη, να την ακυρώσει και άφηνε στο 60', στο 62' και στο 64' άλλους ποδοσφαιριστές του Παναθηναϊκού οριακά να φεύγουν και να μην τους σταματάει τότε. Δεν θα ήταν πολύ εύκολο αυτό; Με το σκορ 1-1 αν δεις, γιατί είδα το ματς με καθαρό μυαλό έπειτα από μήνες, είδα ότι αφήνω τον Σισέ σε οριακή αλλά καθαρή φάση. Έπρεπε να φύγει. Τον αφήνω δύο φορές και βγαίνει μόνος του με τον τερματοφύλακα του Ολυμπιακού και το χάνει. Μπορούσα να τον σταματήσω; Έπρεπε, δηλαδή, να πάει στο 83' και από μία φάση από κόρνερ να γίνω ρεζίλι των σκυλιών για να δείξω πόσο «στημένος» είμαι, αν ήμουν «στημένος»; Πόσο χαζό είναι αυτό;
Ο Σπύρος Τρύφωνας έπειτα από 10 χρόνια αποτελεί παρελθόν από την διαιτησία:
Ο χώρος αυτός δεν με εκφράζει πια. Έκανα ένα σοβαρότατο λάθος, σε ένα πάρα πολύ μεγάλο παιχνίδι, ίσως το μεγαλύτερο που σφύριξα στην Ελλάδα. Υπήρξαν και άλλα παιχνίδια πιο σημαντικά στο εξωτερικό που είχα πάρει μεγάλες βαθμολογίες. Θεωρώ ότι είμαι πάρα πολύ καθαρός, έχω πράξει το καθήκον μου στο ακέραιο όλα αυτά τα χρόνια που είμαι διαιτητής. Η κοινωνία της Κέρκυρας δεν με γνώρισε από την διαιτητική μου πλευρά. Είμαι επαγγελματίας. Είμαι ασφαλιστικός σύμβουλος, το εισόδημά μου δεν προέρχεται από τη διαιτησία, προέρχεται αμιγώς από το επάγγελμα που κάνω.
Ποιο είναι το παράπονό σας;
Έχω παίξει πάρα πολύ δυνατά παιχνίδια στο εξωτερικό και τα πήγαμε μια χαρά. Ποτέ δεν άκουσα κάτι καλό για μας. Όμως, με το πρώτο σοβαρό λάθος το οποίο έγινε στην καριέρα μου, όντως πάρα πολύ σοβαρό, για μένα αδικαιολόγητο κιόλας για το πως ξέρω εγώ τον εαυτό μου και τι εμπιστοσύνη είχα στις δυνάμεις μου, έληξε μία καριέρα 10 ετών.
Συναισθήματα ύστερα από 10 χρόνια στη διαιτησία;
Κρατάω τις όμορφες στιγμές με την ίδια αγάπη μέσα στην καρδιά μου. Γνώρισα πολλούς φίλους. Τη γυναίκα μου τη γνώρισα σε ταξίδι για τη διαιτησία. Μου έδωσε καταξίωση, με έκανε πολύ πιο έμπειρο, ευελπιστώ πιο σοφό.

«Περίμενα στήριξη από την ΕΠΟ»
Πικραμένος από την στάση της ΕΠΟ τονίζει:
Από τη στιγμή που έγινε ένα τόσο σημαντικό λάθος που αποδέχομαι και ήμουν έτοιμος να πληρώσω τις συνέπειες, όποιες κι αν είναι αυτές, περίμενα μόνο στήριξη από την ΕΠΟ. Εμείς όταν παίζουμε αγώνες είναι σαν να παίζει η Εθνική Ελλάδας. Αντιπροσωπεύουμε το ελληνικό ποδόσφαιρο από τον τομέα της διαιτησίας.
Γιατί θα πρέπει από μία φάση στο ελληνικό πρωτάθλημα για ένα πλάγιο άουτ να τη δείχνουμε 24 φορές και για ένα γκολ στην Ευρώπη, μπήκε δεν μπήκε, η UEFA το δείχνει δύο φορές και τέλος, όποιος το είδε. Και ξέρεις και κάτι άλλο, έρχεται ο παρατηρητής στο εξωτερικό και λέει: «Εκεί έκανες ένα λάθος, ήσουν στη σωστή θέση», σου βάζει πιο μικρή βαθμολογία και σε τιμωρεί, δεν σου παίρνει το κεφάλι, για όνομα του Θεού!

«Είπαν ότι μπορεί να ξαναπαίξω αλλά δεν με ενδιέφερε»

Το περασμένο καλοκαίρι έληξε η τιμωρία του Σπύρου Τρύφωνα, και ακολούθως πέρασε με επιτυχία τα τεστ και τις γραπτές εξετάσεις, αλλά το κλίμα ήταν βαρύ και έθεσε εαυτόν εκτός πινάκων:
Το καλοκαίρι μου πέρασαν ένα μήνυμα ότι θα μπορούσα ας πούμε να παίξω ίσως στην Σούπερ Λίγκ, ίσως σε μικρότερη κατηγορία για ένα διάστημα, πράγμα το οποίο δεν με ενδιέφερε καθόλου. Το θέμα είναι κάτι άλλο όμως. Δεν είναι το συγκεκριμένο ματς, αυτό που με έκανε να απομακρυνθώ από τη διαιτησία. Σου λέω τώρα αυτά που σκέφτομαι μήνες. Αγάπησα τη διαιτησία παραπάνω από τη ζωή και την οικογένειά μου. Κάποιοι άνθρωποι που με έζησαν όλα αυτά τα χρόνια υπέφεραν μαζί μου. Δεν με είδαν ποτέ Σαββατοκύριακο, ποτέ γιορτές, ποτέ αργίες. Ήμουν στο γήπεδο για προπόνηση ή αγώνες. Έδωσα και τη ζωή μου για τη διαιτησία.

«Κινδύνευσα να χάσω το παιδί μου!»
 
Ο Τρύφωνας υπογραμμίζει ότι ακόμη δέχεται απειλές:
Οι απειλές όχι. Δεν έχουν τελειώσει ακόμη. Οι περισσότεροι που με απείλησαν ήταν φίλοι του Παναθηναϊκού όπως καταλαβαίνεις. Συνεχίζουν και μου στέλνουν σε πολύ χαλαρούς ρυθμούς μηνύματα στο Facebook, στο κινητό. Πράγματα τα οποία όμως ποτέ δεν με ενόχλησαν.
Τις ημέρες μετά τον αγώνα όμως ήταν έντονες
Το μόνο που έκανα εκείνες τις ημέρες που δέχθηκα την επίθεση από ανθρώπους γνωστούς, ανθρώπους που τους βλέπεις μπροστά σου καθημερινά, έμεινα στο σπίτι για 5-6 ημέρες, δεν πήγα πουθενά. Έμεινα σπίτι και βοήθησα τη σύζυγό μου, δεν ήθελα να δώσω στόχο.
Προφανώς καταγγείλατε τις απειλές και τις επιθέσεις στην αστυνομία
Ναι. Υπήρχαν τότε αστυνομικοί που περιπολούσαν κάποιες φορές το σπίτι μου. Δηλαδή, ξέρεις κάτι; Πρωτόγνωρες καταστάσεις για μένα, που δεν θέλω να ξαναζήσω ποτέ. Αυτός είναι και ο λόγος που θέλω να φύγω από το χώρο. Δηλαδή, τραβάμε ότι τραβάμε, μας βρίζουν, μας φτύνουν, μας κάνουν ένα σωρό πράγματα και βρισκόμαστε και κατηγορούμενοι γιατί κάποιοι σε μία τηλεφωνική συνδιάλεξη ανέφεραν το όνομά μου.
Μιλώντας για τις στιγμές που έζησε μετά το ντέρμπι, ο Σπύρος Τρύφωνας εξιστορεί:
Λόγω εξετάσεων που έπρεπε να κάνει η έγκυος σύζυγός μου είχαμε έρθει μαζί στην Αθήνα και έμεινε μαζί μου για το παιχνίδι. Όχι στο γήπεδο φυσικά. Φύγαμε άρον άρον, μείναμε σε άλλο ξενοδοχείο τη βραδιά εκείνη, φύγαμε μέσα σε φόβο, σε συνθήκες λες και είχαμε κάνει καμιά ληστεία και πηγαίναμε να κρύψουμε τα κλοπιμαία, και έτσι φτάσαμε στο αεροδρόμιο της Κέρκυρας.
Δέχθηκες επίθεση;
Μου επιτέθηκαν φίλαθλοι του Παναθηναϊκού που χειροδίκησαν εις βάρος μου και η γυναίκα μου έπαθε ρήξη πλακούντα. Με μεγάλο κίνδυνο να χάσουμε το μωρό έμεινε κλινήρης για ένα πολύ μεγάλο διάστημα.
Τέλος καλό όλα καλά όμως...
Ευτυχώς ναι. Έχουμε ένα υγιέστατο κοριτσάκι, τριών μηνών σήμερα. Όλα αυτά που πέρασα στη διαιτησία είναι αστεία μπροστά στο συναίσθημα να έχω ένα όμορφο μωρό. Αλλά θέλω να πω ότι κινδύνευσα να χάσω ακόμα και το παιδί μου για τη διαιτησία. Δεν αξίζει αυτός ο χώρος, έτσι που μου έχει φερθεί, να ασχολούμαι εγώ μαζί του.

Εις βάρος του Σπύρου Τρύφωνα έχει ασκηθεί δίωξη για δωροδοκία και δωροληψία για αλλοίωση αποτελέσματος αγώνα, τελεσθείσα από κοινού και κατ΄εξακολούθηση και για νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες τελεσθείσα κατ' επάγγελμα και κατά συνήθεια) Αφορμή για την δίωξη είναι οι συνομιλίες μεταξύ Αχιλλέα Μπέου, Βαγγέλη Μαρινάκη και Σπύρο Καλογιάννη.
Εκείνος τονίζει σχετικά:
Εγώ από τους 83 ανθρώπους οι οποίοι αναφέρονται στο πόρισμα της κυρίας Παπανδρέου, αν εξαιρέσουμε τον Σπύρο Καλογιάννη και τον κύριο Λιμπαντζή που είναι επιφανείς Κερκυραίοι και τους γνωρίζω, τι να σου πω τώρα, και ο πλέον αδαής στην Κέρκυρα, όλους τους άλλους δεν τους γνωρίζω, δεν έχω μιλήσει ποτέ μαζί τους.
Δεν υπάρχει συνομιλία δική σας μαζί τους;
Δεν υπάρχει κανένα τηλεφώνημα, καμία συνομιλία δική μου. Είναι όλες συνομιλίες τρίτων. Όποιος έχει, αν έχει κάποιος, ας τις δημοσιεύσει.
Είπατε ότι δεν στήριξε κανείς από την ΕΠΟ και την ΚΕΔ. Ούτε οι αρμόδιοι ποδοφαιρικοί φορείς του νησιού;
Ούτε από τον Σύνδεσμο Διαιτητών Κέρκυρας, ούτε από ΚΕΔ, δηλαδή από τους φορείς που μπορούν να περιβάλουν ένα διαιτητή, με στήριξαν.
Δεν τήρησαν την ίδια στάση με άλλες ΕΠΣ;
Όχι, και να σου πω κάτι; Ζηλεύω κάποιες ΕΠΣ όπως η Χίος που στήριξε τον διαιτητή της. Βγήκε και είπε: «Τον πιστεύουμε, τον έχουμε στην οικογένειά μας πολλά χρόνια, ξέρουμε την εντιμότητα του ανθρώπου. Βέβαια, παρουσιάζονται κάποια στοιχεία, μέχρι να αποδειχθεί αν είναι αθώος ή ένοχος, εμείς τον στηρίζουμε». Και εγώ το ίδιο θα ήθελα.
Πως βλέπεται τη διαιτησία φέτος;
Δεν θα κάνω καμία κρίση. Χαίρομαι αν θεωρείται ότι η διαιτησία πάει καλύτερα, ενώ ο μοναδικός που έφυγα είμαι εγώ. Ίσως εγώ να ήμουν το πρόβλημα. Τώρα μπορεί η διαιτησία να πηγαίνει καλύτερα. Δεν ξέρω.
Σε αντίθεση με τους υπόλοιπους διαιτητές που εμπλέκονται στο σκάνδαλο με τα στημένα, ο Σπύρος Τρύφωνας δεν κλήθηκε σε απολογία από τον αθλητικό δικαστή, ούτε απευθύνθηκε στην Πειθαρχική Επιτροπή της ΚΕΔ που αποτελείται από τους Βασσάρα, Δούρο και Μπριάκο, περιμένει απλώς από τον ανακριτή (όποιος κι αν είναι αυτός τελικά) να κληθεί σε απολογία.
Ο Τρύφωνας δηλώνει σχετικά:
Δεν θα δεχόμουν ποτέ, αν ήμουν στη θέση των διαιτητών που δίκασαν, να το κάνω αυτό. Ποτέ. Να δικάσω δηλαδή. Δεν μπορούν να πληρώνονται ένα σωρό λεφτά που παίρνουν οι κύριοι αυτοί το μήνα, για να δικάσουν συναδέλφους τους, από τη στιγμή που και οι ίδιοι στο παρελθόν διέπραξαν ανθρώπινα λάθη.
Ποιοι είναι αυτοί οι κύριοι που θα κάτσουν να ανακρίνουν τον Σπύρο για ένα λάθος, τη στιγμή που και εκείνοι, όταν έπαιζαν με παντελονάκια, έκαναν ανθρώπινα λάθη; Τι θα μου χρειαζόταν εμένα η αθώωσή μου από τους συγκεκριμένους ανθρώπους; Θεωρώ ότι το ξέρουν ότι είμαι αθώος, αφού δεν υπάρχει κάποιο στοιχείο.
Ανοίχτηκαν οι λογαριασμοί σας;
Ναι, ανοίχτηκαν οι λογαριασμοί μου και δεν υπάρχει τίποτα. Δεν υπάρχω εγώ πουθενά σε καμία συνομιλία. Άρα γιατί θα πρέπει να πάω εγώ σε αυτούς τους ανθρώπους να μου αποδώσουν δικαιοσύνη; Για να μου πουν ότι είμαι αθώος; Κι αν το πουν, τι έγινε δηλαδή;

«Για όλα φταίνε οι διαιτητές»
Ο Σπύρος Τρύφωνας ξεκαθαρίζει ότι ούτε σφυρίζει σε κάποιο τοπικό πρωτάθλημα, ούτε θέλει να ξανασχοληθεί με την διαιτησία. Επίσης, παρά το γεγονός ότι σαν διεθνής διαιτητής έχει το δικαίωμα να γίνει παρατηρητής, δεν το επιθυμεί αφού δεν θέλει να έχει καμία σχέση με τον χώρο, ποτέ ξανά.
 
Για όλα φταίνε οι διαιτητές δηλαδή;
Έτσι ακριβώς. Ξέρεις που φτάνουμε; Σε όλα στην Ελλάδα υπεύθυνος είναι ο διαιτητής. Και ξέρεις γιατί είναι ο διαιτητής; Γιατί είναι ο πιο εύκολος στόχος που μπορεί να πυροβοληθεί άνετα και κανείς δεν θα πάρει το μέρος του. Με την τωρινή ΚΕΔ δεν έχω καμία σχέση, αλλά από την πρώην ΚΕΔ έχω τρομακτικά παράπονα. Κανείς δεν με στήριξε, εμένα τον Έλληνα διαιτητή. Αλλά είναι κατανοητότατο γιατί έγινε αυτό.
Στην διαιτησία όλα αυτά τα χρόνια είδα διάφορους ανθρώπους. Ανθρώπους που έπαιξαν για λίγα λεφτά που δίνει η διαιτησία, ανθρώπους που έπαιξαν για τη μισαλοδοξία τους να φτάσουν κάπου ψηλά για να ακουστεί το όνομά τους και ανθρώπους που αγάπησαν το άθλημα και ζούσαν για να το υπηρετούν. Εγώ δεν θα κατατάξω σε καμία κατηγορία τον εαυτό μου. Αυτό θα το κάνει ο κόσμος.
Δήλωσε μεταξύ άλλων ο κ.Τρύφωνας και προσθέτει σχολιάζοντας τα ματς Άγιαξ – Ρεάλ και το 1-7 της Λιόν στο Ζάγκεμπ επί της Ντιναμό, για το Τσάμπιονς λιγκ:
Να κάνω μία ερώτηση; Μήπως ήταν «στημένος», γιατί στην Ελλάδα όταν κάνεις ένα λάθος είσαι «στημένος». Τελείωσε αυτή η ιστορία, μήπως ήταν «στημένος» ρε παιδιά ο βοηθός στο παιχνίδι Άγιαξ – Ρεάλ που ακύρωσε δύο πεντακάθαρα γκολ της Ολλανδικής ομάδας και δεν προκρίθηκε στην επόμενη φάση του Τσάμπιονς Λιγκ;
Και γιατί ήταν «στημένος» ο βοηθός, που εγώ δεν πιστεύω σε καμία περίπτωση ότι ήταν, και δεν ήταν «στημένα» εκείνα τα 11 κουφάρια της Ντιναμό πως λέγεται αυτή η ομάδα, που έφαγε 7 γκολ για να περάσει η Λιόν. Γιατί δεν είναι «στημένη» η Ντόρτμουντ που έκατσε και έχασε με το ζόρι για να περάσει η Μαρσέιγ;

Επιμέλεια: Δημήτρης Μαρμαρινός

Δεν υπάρχουν σχόλια: